Abstract Form No.1

Bronze, Ed.4, 45 x 40 x 40 cm

 

Born in Baghdad in 1939, Dia Azzawi started his artistic career in 1964, after graduating from the Institute of Fine Arts in Baghdad and completing a degree in archaeology from Baghdad University in 1962.

 

In 1969, Azzawi (with Rafa Nasiri, Mohammad Muhriddin, Ismail Fattah, Hachem al-Samarchi and Saleh al Jumaie) formed the New Vision group (al-Ru’yya al-Jadidah), uniting fellow artists ideologically and culturally as opposed to stylistically. Through his involvement with the New Vision group Azzawi found inspiration in contemporary subjects and issues, particularly the plight of the Palestinians. He was also briefly a member of Shakir Hassan Al Said’s One Dimension group (Jama’t al-Bu’d al-Wahid)

 

From 1968 to 1976, Azzawi was the director of the Iraqi Antiquities Department in Baghdad. He has lived in London since 1976, where he served as art advisor to the city’s Iraqi Cultural Centre, from 1977 to 1980. Azzawi’s move to London led him to rediscover book art (dafatir), an art form that he has encouraged other artists from Iraq and the region to explore

With exhibitions of his work held his art features in international private and public collections including the Museums of Modern Art in Baghdad, Damascus and Tunis; Jordan National Gallery of Fine Arts, Amman; Mathaf: Arab Museum of Modern Art, Doha; Barjeel Art Foundation, Sharjah; Kinda Foundation, Saudi Arabia; Una Foundation, Casablanca; Arab Monetary Fund, Abu Dhabi; Development Fund, Kuwait; Jeddah International Airport; British Museum, Tate Modern, and Victoria and Albert Museum, London; Institut du Monde Arabe, Bibliothèque Nationale de France and Colas Foundation, Paris; Harba Collection, Iraq and Italy; Gulbenkian Collection, Barcelona; and Library of Congress and the World Bank, Washington, DC.

FR

Né à Bagdad en 1939, Dia Azzawi a commencé sa carrière artistique en 1964, après avoir obtenu un diplôme de l'Institut des beaux-arts de Bagdad et un diplôme d'archéologie de l'Université de Bagdad en 1962.

En 1969, Azzawi (avec Rafa Nasiri, Mohammad Muhriddin, Ismail Fattah, Hachem al-Samarchi et Saleh al Jumaie) a formé le groupe New Vision (al-Ru'yya al-Jadidah), unissant ses collègues artistes sur le plan idéologique et culturel plutôt que sur le plan stylistique. Grâce à sa participation au groupe New Vision, Azzawi trouve son inspiration dans les sujets et les problèmes contemporains, en particulier le sort des Palestiniens. Il a également été brièvement membre du groupe One Dimension (Jama't al-Bu'd al-Wahid) de Shakir Hassan Al Said.

De 1968 à 1976, Azzawi a été directeur du département des antiquités irakiennes à Bagdad. Il vit à Londres depuis 1976, où il a été conseiller artistique du Centre culturel irakien de la ville, de 1977 à 1980. L'installation d'Azzawi à Londres l'a amené à redécouvrir l'art du livre (dafatir), une forme d'art qu'il a encouragé d'autres artistes d'Irak et de la région à explorer.

Ses œuvres figurent dans des collections publiques et privées internationales, notamment les musées d'art moderne de Bagdad, Damas et Tunis, la galerie nationale jordanienne des beaux-arts, Amman, Mathaf : Musée arabe d'art moderne, Doha ; Fondation Barjeel Art, Sharjah ; Fondation Kinda, Arabie Saoudite ; Fondation Una, Casablanca ; Fonds monétaire arabe, Abu Dhabi ; Fonds de développement, Koweït ; Aéroport international de Jeddah ; British Museum, Tate Modern, et Victoria and Albert Museum, Londres ; Institut du Monde Arabe, Bibliothèque Nationale de France et Fondation Colas, Paris ; Collection Harba, Irak et Italie ; Collection Gulbenkian, Barcelone ; et Bibliothèque du Congrès et de la Banque mondiale, Washington, D.C.