Mobile losange rouge, 2017

WOOD, METAL AND ACRYLIC EDITION 76 OF 80 - 80 X 80 X 12 CM
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EN

Julio Le Parc born 1928

Argentinian artist born in Mendoza in 1928, resident in Paris. Studied at the School of Fine Arts in Buenos Aires; became interested in the group Arte Concreto-Invención and Fontana's Spazialismo movement. Went to Paris with Sobrino in 1958 on a French government scholarship and settled there. In reaction against tachisme, he took as starting-point the work of Vasarely, the writings of Mondrian and the tradition of Constructivism; in 1959 he began to make geometrical abstract paintings based on predetermined systems, first in black and white, then in colour. He co-founded with Morellet, Sobrino, Yvaral and others, the “Groupe de Recherche d'Art Visuel” in 1960. In 1960 he made his first reliefs and his first 'Continual Mobiles', carrying his research into three dimensional works, and introducing movement and light. 

Around 1962 he started incorporating the study of light in his work, he used moving lights, projected or reflected, pulsating lights etc. Then from 1964 his research is more based on distorting mirrors and more specifically the displacement of the spectator. Increasing interest in the active involvement of the spectator by means of labyrinths, play rooms. First one-man exhibition at the Howard Wise Gallery, New York, 1966 and was awarded the Grand Prix at the 1966 Venice Biennale. 

His works have been acquired by many public institutions and museums such as the Museum of Modern Art in New York, the MALBA, Museo de Arte Latinoamericana de Buenos Aires, the Centre Pompidou in Paris, and the Tate Modern, London.

 

FR

Julio Le Parc, artiste argentin né en 1928 à Mendoza, résidant à Paris. Il a étudié à l'École des Beaux-Arts de Buenos Aires ; s'est intéressé au groupe Arte Concreto-Invención et au mouvement Spazialismo de Fontana. Il est parti à Paris avec Sobrino en 1958 grâce à une bourse du gouvernement français et s'y est installé. En réaction contre le tachisme, il a pris comme point de départ l'œuvre de Vasarely, les écrits de Mondrian et la tradition du Constructivisme ; en 1959, il a commencé à réaliser des peintures abstraites géométriques basées sur des systèmes prédéterminés, d'abord en noir et blanc, puis en couleur. Il a co-fondé avec Morellet, Sobrino, Yvaral et d'autres, le "Groupe de Recherche d'Art Visuel" en 1960. En 1960, il a réalisé ses premiers reliefs et ses premiers "Mobiles Continuels", poursuivant ses recherches dans des œuvres tridimensionnelles et introduisant le mouvement et la lumière.

Vers 1962, il a commencé à incorporer l'étude de la lumière dans son travail, utilisant des lumières en mouvement, projetées ou réfléchies, des lumières pulsantes, etc. Puis à partir de 1964, sa recherche est davantage basée sur les miroirs déformants et plus spécifiquement sur le déplacement du spectateur. Un intérêt croissant pour l'implication active du spectateur au moyen de labyrinthes, de salles de jeu. Sa première exposition personnelle à la galerie Howard Wise, New York, en 1966, lui a valu le Grand Prix à la Biennale de Venise de 1966.

Ses œuvres ont été acquises par de nombreuses institutions publiques et musées tels que le Museum of Modern Art de New York, le MALBA, Museo de Arte Latinoamericana de Buenos Aires, le Centre Pompidou à Paris et la Tate Modern à Londres.

Exhibitions

SOLO EXHIBITIONS

 

2018

25 de Mayo 1910-2018, Ambassade d’Argentine, Paris.

 

2017

Hommage Julio Le Parc, BRAFA, Brusels.
ARCO / Galerie Nara Roesler, Dialogue Section: Sphere Blanc, Madrid.
Bifurcations, Galerie Perrotin, Paris.
Julien Le Parc "Da Forma à Acao", Instituto Tomie Ohtake Museum, Sao Paulo.

 

2016
 Variations autour de la Longue Marche, Fondation Amelia Lacroze Fortabat, Buenos Aires.
Julio Le Parc: Forum --> Action, Peréz Art Museum, Miami.
Variations autour de la Longue Marche, Maison des Carrés Hermés, Buenos Aires.
“Julio Le Parc 1959-1970” Galerie Nara Roesler NY.
Variations autour de la Longue Marche. Cœdition actes sud Hermès, Librarie Chaîne d’Encre, Paris.
“Hacia la luz” Plazoleta Rubén Darío, Buenos Aires.
“Esfera azul”, CCK, Buenos Aires.
Le Parc Galerie Emmanuel Perrotin, New York.
 
 
2015
Julio Le Parc Lumière, Bildmuseet, Umea University, Umea.
Hommage a Julio Le Parc, “Sphère bleue” Centro Cultural Nestor Kirchner, Buenos Aires.
Luz do Mundo, Museum Oscar Niemeyer, Bienale Curitiba, Paraná, Curitiba.
LE PARC, Espace Aliés Guinard, Paris.
Variations autour de la Longue Marche, Julio Le Parc- Hermès Editeur, Hermès Boutique Miami.
Variations autour de la Longue Marche, Julio Le Parc- Hermès Editeur, Derkulturen Museum, Basel.
 
 

GROUP EXHIBITIONS

2018
Œuvres ouvertes, Fundacion Catalunya La Pedrera, Barcelona.
Frieze New York / Nara Roesler Gallery, New York.
Suspension, Palais de Iéna, Paris.
Zona MACO / Perrotin, Mexico DF.
Art Basel Hong Kong / Nara Roesler Galery + Galerie Perrotin, Hong Kong.
 
2017
Art Basel Galerie Emmanuel Perrotin / Nara Roesler, Miami.
Kinesthesia: Latin American Kinetic Art, 1954–1969, Palm Springs Art Museum, Palm Springs.
Art Basel Hong Kong / Nara Roesler Gallery Hong Kong.
Dallas Art Fair / Perrotin, Dallas.
ArtParis, Paris.
 
2016
Movimientos, Galerie Mitterrand, Paris.
The Illusive Eye, El Museo del Barrio, New York.
Collective Exhibition, Marión Gallery, Panamá City.
“Cromofilia vs. Cromofobia. Investigações da cor”, Galerie Nara Roesler Sao Paulo.
Eye Attack - Op Art And Kinetic Art 1950-1970 Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk.
 
2015
Divertimento, Galería Lucía de la Puente, Lima.
Sergio Carmargo | Julio Le Parc | Luis Tomasello | Eduardo Ramirez Villamizar, Leon Tovar Gallery, New York.
Continuel Mobile (1962-1996), Royal Monceau-Raffles Paris, Paris.
Art Brussels / Galerie Denise René, Bruxels.
Diálogs con la Colección, Museo de Arte Moderno (MAMBO), Bogotá.